I Will Sue You, short story by Peter Thejll. [an error occurred while processing this directive]

Art/Literature

Video
60s B&W
Panoramas

A short story by Peter Thejll, published in 1971 in the Book "N´Tokos Fløjte", a Danish collection of stories about Africa, published in 1971 by the Danish Missionary Society.

I Will Sue You

af Peter Thejll,
udgivet af Dansk Missionsselskab
i 1971 i novellesamlingen N'Tokos Fløjte.
Copyright, Peter Thejll.

Da vi landede på flyvepladsen i Liberia, var der en lille pige der højt sagde "kan I lugte Afrika?" Vi lo allesammen. Så gik vi gennem tolden, og senere ud på vejen hvor en bus ventede. Den var helt dækket af rødt støv, også indvendig. Da vi havde kort i den meget varme bus et par timer, kom der nogle huse til syne. Det var en slags bar, vi købte øl og coca cola, det var helt mørkt nu, og de røde, gule og grønne lygter lyste langt væk i mørket. Vi kørte videre, og min mor sagde, at hun troede, at hun skulle kaste op. Til sidst standsede vi ved en station, - et par brædder lagt ved siden af sporet. En mand med solbriller stod med en stor bog under armen ved siden af en politimand. Vi stod og ventede, mens han skrev alle op i bogen, derefter fik vi lov til at gå ind i toget. Vi kørte op ad bjerget og ind i junglen, over broer og dybe kløfter. Efter fire timer var vi oppe i Yekepa. Alle stod af toget, det var lige begyndt at regne, en vældig troperegn. Alle de andre rejsende blev hentet af biler, men os var der ingen til at hente. Så tilbød en tysk familie at køre os ind til byen, der blev vi sat af under det store halvtag på torvet. Vi kunne ikke se nogen huse eller bare noget som helst andet end regnen, som hamrede på bliktaget. Et par unge afrikanere, meget lasede, så nysgerrigt på os. En hvid bil kom kørende, og med et ryk standsede den foran os. Vi gik hen imod den og en dør åbnedes, og vi gik ind. Bilen kørte op ad en stejl bakke. Da vi var oppe på toppen, kørte vi ligeud og hen til et stort hvidt hus. Der var lys i alle vinduer og en masse negerbørn løb rundt derinde, man kunne også se en negerdame. Chaufføren steg ud af bilen og gik ind i huset. Han kom ud igen sammen med en stor tyk neger, der klædte sig på. De kom hen til os, og den tykke sagde goddag, og at han var min fars nye chef. Han sagde også, at vi overhovedet ikke skulle være kommet. Så kørte vi videre til et andet hvidt hus, der var en slags hotel. Det kaldtes for F-messen. Chaufføren forte os hen til et rum, hvor vi gik ind. Vi lagde os i sengene og sov tungt. Vi blev vækket af kraftige slag på døren og en tjener tilbød os noget brød og noget surt noget, de kaldte appelsinsaft. Da vi havde spist, kom der en anden tjener og sagde, at han skulle rede sengen, og at vi skulle se at komme ud af rummet. Vi tog vores bagage med og gik udenfor. Chaufføren fra i går stod der igen, og han kørte os ned ad bjerget og hen til et område, som hedder area E. Der fik vi et bus at bo i. Senere fik vi lov til at flytte op på bjerget, til et område, der hedder area F. En dag havde en dreng og jeg bestemt, at vi skulle skyde med luftgevær. Jeg tog mit gevær og kørte på cykel ned ad bjerget. Pludselig faldt jeg og kurede med ansigtet hen ad vejen, og da jeg ville rejse mig op igen, ville mit højre ben ikke bære mig. Så jeg blev liggende og ventede. En svensker, der kom kørende, tog mig op i sin bil og kørte i rasende fart hen til hospitalet. Jeg blev båret ind, og den persiske læge sagde, at jeg havde brækket lårbenet. Jeg vågnede ikke af bedøvelsen før henad aften. Maden på hospitalet var rædselsfuld. En dag kom jeg til at sige, at jeg godt kunne lide kødboller, det skulle jeg aldrig have sagt, for nu gav de mig aldrig andet, - også om morgenen. Sygepasseren underholdt mig altid om præsident Kennedys død. Han stod og lænede sig til gulvskrubben og udbredte sig om, hvordan Kennedys hjerne var blevet spredt ud over gaden. Til sidst blev jeg træt af ham. Om aftenen, når mine forældre var gået og jeg skulle sove, kom sygepasseren altid ind, for at åbne vinduer, vaske gulve eller sprøjte gift mod fluer. Han bed forresten George. Mit ben var lagt i stræk, der var stukket en jernpind gennem knæet, og i den var bundet snore, som gik up til et trisseværk oppe i loftet, og i det hang der en firekilos vægt. Det var for at benet ikke skulle blive for kort, når det voksede sammen. Der kom mange og besøgte mig, voksne afrikanere, jeg næsten ikke kendte, kom og sad hos mig, og min far blev ringet op af afrikanere, der ville høre, hvordan det gik med mit ben. De sagde også, at hvis den hvide læge ikke kunne ordne det, så havde medicinmanden i Ghanta noget hvidt sten, han lagde uden på benet. Det var i hvert fald aldrig slået fejl. Jeg var blevet så træt af George, så jeg fortalte ham, at jeg havde læst noget i avisen om en komet, der nærmede sig jorden. Nærmere bestemt skulle den ramme jorden den 19. juni. For at undgå det ville vi fra jorden prøve at sende en brintbombe ud imod den, George droppede Kennedy for et øjeblik, og så alvorligt på mig. "Er det sandt, Peter?" "Ja," sagde jeg, "det står i avisen." "Åh, hvad kan vi gøre?" Hans øjne var hvide og store i det mørke ansigt. " Hvis den nu rammer os? " "Hvis den rammer os, vil oceanerne oversvømme alle kontinenterne, og alle mennesker og dyr må flygte op på bjergene." "Åh, men så er vi jo sikre her på Nimba ... " "Ja, George, men hvis den rammer Nimba, ryger vi alle i luften, George ... " "Hør nu her Peter, lad mig tage din temperatur! Du lyver for mig!" "Nej, jeg gør ej. Det står i avisen ... "Peter, hvis du tror, du kan tale til mig på den måde, så siger jeg det til dine forældre." Han lagde termometret ind under min arm. De næste ti minutter vævede han videre om præsident Kennedy og hans hjernemasse. "Det kom også på hendes kjole," sagde han. Så tog han termometret frem og kiggede på det. "Lad mig nu se," sagde han, og så højtidelig ud, "37.7 og så lægger vi ti til. " "Det er forkert," råbte jeg, "du skal ikke lægge ti til, du skal lægge fem til." "Peter, jeg si'r dig, du kan ikke tale til mig på den made. Hvis din feber er 37.7, lægger du ti til, for at få det rigtige tal." "Nej, det er forkert, George, du skal lægge ... " "Nej, Peter, jeg siger dig ... " "Åh, George, vig bort fra mit åsyn1 ..." Da mine forældre kom den aften, sagde George til dem, at han ville "sy mig."